مقاله OpenGL چیست ؟

زمان مطالعه : 7 دقیقه
نویسنده : پروین افتخاری
سطح مقاله : مبتدی
موضوع مقاله : دربارۀ OpenGL و کاربردهای آن بدانیم
تاریخ : 04-2020

فهرست محتوای این مقاله :

مقدمه

OpenGL، مخفف عبارت Open Graphic Library یا همان کتابخانۀ گرافیکی باز، یک واسط برنامه نویسی کاربردی است که در نمایش گرافیک دوبعدی و سه بعدی کاربرد دارد. این واسط برنامه نویسی، قابلیت کار در برنامه ها و سیستم عامل های مختلف را دارا می باشد به گونه ای که با استفاده از آن می توان گرافیک را در دستگاه های مختلف، با کدی یکسان نمایش داد. مزیت اصلی این کتابخانۀ گرافیکی این است که توسط اغلب سخت افزارها و سیستم عامل های پیشرفته، پشتیبانی می شود. بنابراین اغلب کارت های گرافیکی و پردازنده های گرافیکی در سطح وسیعی از آن پشتیبانی می کنند. همچنین این واسط به طور گسترده ای در بازی های کامپیوتری سه بعدی کاربرد دارد. در این مقاله با برخی فرمان های OpenGL و کاربردهای آنها آشنا خواهید شد.

OpenGL چیست ؟

OpenGL، مختصر شدۀ "کتابخانه گرافیکی باز"، یک واسط برنامه نویسی برنامه (API) است که برای نمایش گرافیک دو بعدی و سه بعدی طراحی شده است. OpenGL مجموعۀ متداولی از فرمان ها را ارائه می دهد که می تواند برای مدیریت گرافیک در برنامه های مختلف و بر روی سیستم عامل های متفاوت استفاده شوند. با استفاده از آن، برنامه نویسان می توانند از کد یکسانی برای نمایش گرافیک در Mac ، PC یا دستگاه همراه استفاده کنند. تقریبا همه دستگاه های سخت افزاری و سیستم عامل های پیشرفته از OpenGL پشتیبانی می کنند و یک گزینۀ ساده برای برنامه نویسی گرافیکی است.

OpenGL و کارت گرافیک

علاوه بر این، بسیاری از کارتهای گرافیک و پردازنده های گرافیکی (GPU) مجتمع سازی شده برای OpenGL بهینه سازی شده اند که به آنها امکان می دهد فرمان های OpenGL را با کارایی بیشتری نسبت به سایر کتابخانه های گرافیکی پردازش کنند. نمونه هایی از فرمان های openGL عبارتند از: رسم چند ضلعی ها، تعیین رنگ اشیاء، اعمال بافت به چند ضلعی ها (texture mapping)، بزرگ و کوچک کردن تصاویر، تبدیلات هندسی چندضلعی ها و چرخش اشیاء. همچنین، برای مدیریت اثرات نور از قبیل منابع نوری، سایه زنی (shading) و سایه ها (shadows) به کار می رود.

کاربردهای OpenGL

OpenGL می تواند اثراتی چون بخار و مه را نیز ایجاد کند که می توانند به یک شیء واحد یا به کل صحنه اعمال شوند. OpenGL به دلیل استفاده گسترده در بازی های سه بعدی معمولاً با بازی های ویدیویی همراه است. این نرم افزار ایجاد بازی های چند سکویی (crossplatform) یا انتقال بازی از یک سکو به سکوی دیگر را برای برنامه نویسان آسان می سازد. این کتابخانۀ گرافیکی باز، به عنوان کتابخانۀ گرافیکی برای بسیاری از برنامه های طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) مانند اتوکد (AutoCAD) و بلندر (Blender) نیز استفاده می شود. حتی شرکت اپل از آن به عنوان بنیانی برای انیمیشن ها و اثرات تصویری در هستۀ سیستم عامل MacOSو کتابخانه های Quartz Extreme بهره گرفته است.

جمع بندی

OpenGL به عنوان یک واسط برنامه نویسی کاربردی، با قابلیت های فراوانی از جمله پشتیبانی توسط اکثر سخت افزارها و سیستم عامل ها و ایجاد بازی های چند سکویی، کار برنامه نویسی گرافیکی و انتقال برنامه ها بین سکوهای مختلف را برای برنامه نویسان آسان کرده و در بسیاری از برنامه های طراحی به وسیلۀ کامپیوتر، مورد استفاده قرار گرفته است.




نظرات شما :

ارسال نظر :

خوشحال می شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید .