مقاله OpenGLES چیست ؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه
نویسنده : پروین افتخاری
سطح مقاله : متوسط
موضوع مقاله : OpenGL ES چیست ؟
تاریخ : 04-2020

فهرست محتوای این مقاله :

مقدمه

OpenGL ES زیرمجموعه ای از OpenGL است که برای دستگاه های توکار/تعبیه شده مانند تلفن همراه، کنسول های بازی ویدیویی و دستیار دیجیتال شخصی (PDA) طراحی و بهینه سازی شده است به گونه ای که بسیار سبک وزن بوده و به حداقل مصرف انرژی و فضای ذخیره سازی نیاز دارد. همچنین این API بیطرف توسط بیشتر سیستم عامل های تلفن های پشتیبانی می شود. گروه Khronos، عهده دار نظارت و مدیریت بر OpenGL ES است.

OpenGLES چیست ؟

OpenGLبرای سیستم های تعبیه شده (OpenGL ES) به چه معنی است؟ OpenGL برای سیستم های تعبیه شده، زیر مجموعه ای از واسط برنامه نویسی کاربردی (API) گرافیکی سه بعدی OpenGL ، یک API چندسکویی است که برای دستگاه های تعبیه شده مانند کنسول های بازی های ویدیویی، تلفن های همراه و دستیارهای دیجیتال شخصی (PDA) طراحی شده است. این API سبک وزن حداقل انرژی را مصرف می کند و به حداقل فضای ذخیره سازی نیز نیاز دارد. این API به عنوان یکAPI سطح پایین، بین برنامه های نرم افزاری و سخت افزار یا موتورهای گرافیکی نرم افزاری کار می کند. از آنجایی که این یک حق امتیاز آزاد است،OpenGL ES یک راه حل مقرون به صرفه برای توسعه دهندگان سکوهای تلفن همراه و سیستم های تعبیه شده ارائه می دهد ، که به دنبال ایجاد گرافیک و بازی های پیشرفته سه بعدی هستند.

OpenGLES و دستگاه های پشتیبانی کننده از آن

ES به عنوان یک APIچندسکویی، نسبت به عرضه کنندگان بی طرف است و توسط بسیاری از سیستم عامل های تلفن همراه از جمله Android ،iOS ، WebOS، Symbian ^ 3 و BlackBerry OS پشتیبانی می شود. دستگاه هایی که از OpenGL ES پشتیبانی می کنند عبارتند از: • اپل آی فون ، آی پد و آی پاد لمسی • تلفن های اندروید 2.2 • نوکیا N900 و N8 • BlackBerry Storm 2و Curve 8530 • سامسونگ Galaxy S و Wave OpenGL ES در دستگاههای تلفن همراه 50 مگاهرتزی با تنها 1 مگابایت حافظه (RAM) ، تاPDA های 400 مگاهرتزی با 64 مگابایت RAM بکار می رود. OpenGL ES مبتنی بر OpenGL است که یک API خوب-مستندسازی شده می باشد. بنابراین، توسعه دهندگان برنامه که تمایل به کار با OpenGL ES دارند، به منابع مختلفی از جمله کتاب، کد نمونه و سایر اطلاعات مرتبط دسترسی دارند. واحدهای پردازش مرکزی سریعتر (CPU)، حافظه RAM بزرگتر، صفحه نمایش لمسی با وضوح بالاتر و شتاب دهنده های گرافیکی سه بعدی، در حال ایجاد یک فضای دستگاه موبایل ایده آل تر برای توسعه برنامه های کاربردی گرافیکی پیشرفته و OpenGL ES API هستند. گروهKhronos، یک گروه صنعتی فناوری غیرانتفاعی است که نظارت و مدیریت بر OpenGL ES را عهده دار است.

جمع بندی

OpenGL ES مبتنی بر OpenGL است که به صورت خوب-مستندسازی شده برای کاربرد در تلفن های همراه، کنسول های بازی های ویدیویی و PDA ها بهینه سازی شده است. بنابراین برنامه نویسانی که با آن کار می کنند به منابع خوبی از جمله کتاب، کد نمونه و اطلاعات دیگر دسترسی دارند. این API توسط اکثر سیستم عامل ها پشتیبانی می شود و به دلیل سبک وزن بودن، به حداقل فضای حافظه و مصرف انرژی نیاز دارد.




نظرات شما :

ارسال نظر :

خوشحال می شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید .